logowanie 
rejestracja

Odżywianie dzieci: Dieta bogatoresztkowa w zaparciach u dzieci w wieku szkolnym.
(138)

Dodano: 2013-04-01 |
Komentarzy: 0
Podziel się:  

Dieta bogatoresztkowa w zaparciach u dzieci w wieku szkolnym

 

O zaparciach mwimy wtedy gdy wyprżnianie jest rzadziej jak 2 razy w tygodniu i taki stan utrzymuje się przez co najmniej 2 lub więcej tygodni. Tego typu zaburzenia związane z nieprawidłową częstością oddawania stolca występują u około 15% populacji dzieci i młodzieży.

U większości dzieci zaparcia mają charakter czynnościowy – przewlekły, spowodowany nieprawidłowym odżywianiem, głwnie nieodpowiednią podażą błonnika pokarmowego w żywności, zbyt małą ilością płynw w diecie (zwłaszcza podczas upałw, w czasie pocenia się) oraz nadmiernym spożyciem słodyczy i czekolady.

Głwnymi objawami towarzyszącymi zaparciom są:

- niepełne i bolesne wydalanie stolca,

- uczucie pełności,

- ble brzucha,

- zmęczenie,

- brak łaknienia,

- niesmak w ustach.

 

Często towarzyszące przy zaparciach ble prowadzą do utraty apetytu przez dziecko, gdyż spożycie pokarmu wiąże się potem z blem przy oddawaniu stolca. Rwnież dziecko zaczyna wstrzymywać wyprżnianie, co powoduje, że powstają zaparcia nawykowe.

Zalecenia żywieniowe

Najważniejsza dla dziecka cierpiącego na zaparcia jest wprowadzenie diety bogatoresztkowej – wysokobłonnikowej, czyli zwiększenie podaży błonnika pokarmowego, ktrego źrdłem są głownie produkty zbożowe, gruboziarniste. Posiłki powinny zawierać ciemne pieczywo, warzywa i owoce. Szczeglnie jest tu bardzo ważna podaż błonnika nierozpuszczalnego, ktrego źrdłem są np. otręby pszenne. Przy spożywaniu otrąb pszennych należy pamiętać o odpowiedniej ilości płynw, inaczej bowiem ich działanie nie będzie skuteczne, gdyż błonnik pokarmowy zwiększa masę kałową, ma zdolność wiązania wody i przyspiesza perystaltykę jelit.

Należy pamiętać rwnież, że spożywanie dużych ilości błonnika pokarmowego może wiązać się z zaburzeniami wchłaniania wapnia dlatego koniecznie powinniśmy zadbać o odpowiednią podaż tego składnika mineralnego w diecie. Źrdłem wapnia są przede wszystkim mleko i jego przetwory np. jogurt, kefir i świeże kwaśne mleko.

  Produkty zalecane:

 - pieczywo: razowe, żytnie, pełnoziarniste, graham, chrupkie z dodatkiem otrąb

- kasza gruboziarnista, gryczana, jaglana, jęczmienna, ryż brązowy, otręby, płatki jęczmienne,  owsiane, musli, mąka razowa

- mleko i przetwory mleczne niskotłuszczowe:koktajle mleczne, napoje fermentowane, takie jak jogurt, kefir, sery twarogowe,

- jajka (ugotowane na miękko),

- oleje roślinne, oliwa z oliwek i masło śmietankowe,

- w dużych ilościach warzywa np. w postaci surwek (brokuły, buraki, pomidory, sałata, szpinak)

- w dużych ilościach owoce w każdej postaci – świeże, suszone, z przetworw, a także w postaci sokw i kompotw,

- ryby słodkowodne i morskie w postaci duszonej i pieczonej

 - wszystkie ziołowe przyprawy – głwnie koper włoski, kminek, majeranek.

  1   2   >
Komentarze (0)
Brak komentarzy

 

Copyright 2012 terazdieta.pl   O nas Reklama Regulamin Prawa autorskie Kontakt